BOKMÅL, NYNORSK OG GOOGLE?

Da jeg startet arbeidet med å lage ny nettside for Hirth Himle Entreprenør AS så var det egentlig ikke noe spørsmål om den skulle skrives på nynorsk. 
Bedriften holder til på Voss og er en familiebedrift med typisk stolte vossetradisjoner. 
Personlig var nynorsk mitt første skriftspråk, da jeg også er fra Voss og dermed er plaget ;-) med samme språk- og stedsstolthet. 

SØKEMOTOROPTIMALISERING

Dette temaet handler ikke om nynorsk per se, men om søkemotoroptimalisering. Det betyr helt enkelt hvordan gjøre din bedrift synlig på internett og de ulike søkemotorene. Google er der en av de største søkemotorene om ikke den største. Og som så mange andre bruker jeg verktøyet Google Analytics når jeg jeg skal analysere og studere trafikken til en nettside. 

I dag ble jeg jeg minnet på mine tanker rundt bruken av nynorsk på en nettside. Jeg sliter nemlig også med nynorsk, søkeord og søkemotorer. Et debattinnlegg fra Bergens Tidene dukket opp i Facebook-feeden min. Og handler om bedriften Flor, og deres problemer med valg av nynorsk som skriftspråk og synlighet på nett.

Jeg er litt i tvil fortsatt om det bare handler om nynorsk som skriftsspråk på en nettside. Er det mulig å skrive på nynorsk for å beholde bedriftens identitet? Nynorsk som skriftspråk er i dag mye nærmere bokmål enn for 30 - 40 år siden. Kan en beholde nynorsken og samtidig bruke bokmål på de viktige og vanlige søkeordene? Gjelder denne problemstillingen andre språkutfordringer for bedrifter? Kan f.eks bruk av for mange fagord og fremmedord være dårlig søkemotoroptimalisering? 

Småbedrifter og gründere har som regel hverken tid eller råd til å ha nettside på både nynorsk og bokmål. Så hvor mye styrer søkemotoroptimalisering hverdagen til bedriftene og hverdagen til leserne? 

ØKONOMI

For en liten bedrift så handler dette spørsmålet om penger og å overleve i et tøft marked. En gjør stort sett det samme som alle andre, men forsøker å gjøre det bedre og smartere. 

Hva er betydningen av alle disse automatiske tilpasninger vi gjør? Endrer det oss i negativ retning? Har endringen allerede skjedd? 

I en travel hverdag har ingen av oss tid til å tenke og reflektere over disse spørsmålene. 

Lærdommen er å være grundig når en starter en bedrift, og det inkluderer valg av språk og søkeord for nettsiden din. Vi ønsker jo alle å komme opp først i et Google-søk, selv om det er praktisk umulig.